Bijna de helft van de woningen met een opvallende verkoopprijs heeft het huisnummer in de prijs verwerkt
Bijna 16% van de woningtransacties bevat een opmerkelijke verkoopprijs, waarbij kopers vaak kiezen voor unieke eindbedragen zoals 777, 555 of het gewijzigde huisnummer. Dit laat de NVM weten, die onderzoek heeft laten uitvoeren door dochteronderneming Brainbay. Dit percentage is de afgelopen 15 jaar flink gestegen, aangezien het in 2010 tot 2014 vrijwel niet voorkwam.
De opkomst van speciale bedragen is een strategische zet om de aandacht van verkopers te trekken in een competitieve woningmarkt. Aankoopmakelaar Matthijs Bleij bevestigt dat het aanbieden van zulke prijzen kan helpen, vooral wanneer meerdere biedingen vrijwel gelijk zijn. De eerste keer dat hij deze tactiek toepaste, verbond hij het bod met het huisnummer, wat voor enige verwarring zorgde, aangezien mensen dachten dat zijn klanten fans van James Bond waren.
Bij meer dan de helft van de opvallende prijzen wordt het huisnummer daadwerkelijk in het bedrag verwerkt, een strategie die vooral vaak wordt gezien bij tussenwoningen. In contrast, bij vrijstaande woningen is de concurrentie minder groot, en bij appartementen komt deze aanpak minder voor vanwege de toevoegingen die vaak bij huisnummers worden gebruikt.
Door gebruik te maken van deze innovatieve biedstrategie kunnen kopers zich onderscheiden, wat in de huidige woningmarkt essentieel is.